tisdag, december 08, 2009

♦ 8 ♦

Jag är, om nån skulle missat detta, en receptnörd. Jag köper ständigt nya kokböcker och matlagningstidningar, sitter och letar på nätet... osv. Idag när jag handlade hade någon glömt ett litet häfte med recept ifrån Odense, just precis där jag stod och packade mina grejer.... så häftet hamnade snabbt i min påse. :) ...och lät inte det här lite gott?!

(bilden är härifrån )

Whiskypinnar
.
1 dl vispgrädde
1 msk honung
200 g mörk choklad (självklart Odense enligt receptet)
30 g smör
3-4 msk whisky (alternativt mörk rom)
kakaopulver
.
Koka upp grädde och honung och slå den sedan över chokladen. Tillsätt smöret och sist whiskyn. Blanda tryffeln, gärna med hjälp av en stavmixer. Lägg plast över tryffeln och låt den stelna.
Spritsa ca 1 cm tjocka stänger. Skär dem i 10 cm långa bitar och rulla dem i smält choklad och innan chokladen hunnit stelna, rullas de även i kakaopulver. Sikta även kakao över stängerna.

Inga kommentarer: