torsdag, december 10, 2009

♦ 10 ♦

Vet ni vad... jag kände mig snäll idag så här kommer det 2 recept med bild till.

Hemlagad kola
.
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
.
Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap och vaniljsocker. Koka utan lock och rör om då och då tills smeten håller ett kulprov. (Häll några droppar smet i iskallt vatten. Smeten ska kunna rullas till en seg, fast kula. Om man har en sockertermometer- 124 grader) Smaksätt (om du vill). Häll upp smeten på en oljad plåt. Låt svalna, skär eller klipp i bitar och slå eventuellt in i papper. Förvara svalt.
.
Smakidéer: rivet skal ifrån en citron (en riktig klassiker) eller 2 tsk pepparkakskryddor eller 2 msk kakao (den brukar jag låta koka med) eller 2 tsk kanel... eller hitta på något eget.
.
Idag smaksatte jag med kakao och rivet apelsinskal. Hoppas det funkar!
.

Lussebullar
.
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
2 påsar saffran (fast jag hade bara en idag)
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
.
russin
.
mjölk eller ägg att pensla med
.
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme. Häll degspadet över jästen och rör tills den löst upp sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen till den blir blank, smidig och släpper från kanterna. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 minuter.
Arbeta ihop degen på ett mjölat bord och baka ut en till ca 35 bullar. Lägg dem på plåtar och garnera med russin. Låt dem sedan jäsa övertäckta i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med ägg eller mjölk och grädda mitt i ugnen i 7-12 minuter, beroende på storlek.

Inga kommentarer: