lördag, december 12, 2009

♦ 11 ♦

Okej, jag vet att inlägget kommer sent. Men igår var det fullt upp hela dagen, först jobb med 3 Luciatåg att genomföra och sen var A och B här och pysslade. Så trevligt men det blev ganska sent och jag orkade inte dra igång datorn då. Men nu så...
.
Mintkyssar
.
4 dl florsocker
1 dl vatten
1 tsk ättiksprit (12%)
10 droppar pepparmintsolja eller 1,5 tsk pepparmintsarom
100 g mörk choklad
.
Koka socker, vatten och ättiksprit till 115 grader i en kastrull. Om man inte använder termometer kan man göra ett trådprov. Ta en droppe sockerlag mellan fingrarna, bildas det trådar är sockerlagen klar. Häll lagen i en skål och tillsätt pepparmintsolja. Ställ sålen över ett vattenbad. Rör tills massan har tjocknat något och blivit lite grumlig.
Klicka snabbt ut massan på bakplåtspapper. Låt stelna i ca 30 minuter.
Smält chokladen och klicka på varje mintkyss. Låt stelna.
.
Såna här skulle jag vilja göra. Jag försökte för några år sen men de blev "konstiga", smeten stelna för snabbt eller nåt. Så jag kanske får göra ett nytt försök i år.

Inga kommentarer: