måndag, december 08, 2008

**8**

Persuasion av Jane Austen
Övertalning (som boken heter på svenska) är nog min Austenfavorit, även om det finns flera bra. Boken handlar om Anne Elliot, mellandottern till en adelsman. Anne har tidigare i sitt liv övertalats att tacka nej till ett frieri. Detta är något hon har funderat mycket kring och ångrat. Nu blir hennes far tvungen att hyra ut familjen hem och hyresgästerna visar sig vara släkt med Annes "gamla" friare. Kan Anne nu få en chans att träffa Kapten Wentworth igen och vad kan då hända?
Boken innehåller Austens underbara och underliga personligheter. Vi får följa Anne med hennes något excentriska familj och i flera underbara engelska miljöer.
Lite julkortsinspiration
Här har jag använt mig av ett mörkblått kort som grund.
Jag har tryckt julgranskulan med guldfärg på guld- och knallrosapapper och sedan embossat med Gold pearl. Sedan har jag klippt ut julgranskulorna och gjort ett lite hål i toppen på dem. Jag har sedan trätt en guldigtråd genom hålen. Kulorna är sedan fastsatta på kortet med 3D-kuddar på ett sätt som gör att de ser ut att hänga i tråden.
Guldtråden har jag avslutat med att knyta runt hela kortet och fäst med en rosett.

Inga kommentarer: