tisdag, december 02, 2008

**2**

The Lady and the Unicorn av Tracy Chevalier
Boken utspelar sig i slutet av 1400-talet. Jean le Viste, en nobelman, beställer ett antal vävda väggprydnader och Nicholas des Innocents blir överraskad när han får jobbet att skapa motivbilderna till dem. Han måste sen även jobba tillsammans med vävarna för att färdigställa verken. Vävaren får sin livsutmaning i jobbet.
Det var intressant att läsa om hur verk som dessa framställs och samtidigt "vävs" en historia om de inblandade personernas liv fram genom boken.
Tracy Chevalier är kanske mest känd för "Flicka med pärlörhänge" men jag tyckte bättre om den här boken.
Ett enkelt favoritkort
Det här kortet går lika bra att göra på färgat eller vitt papper. Här har jag valt ett knallrosa kort där jag har stämplat blommor längs kanten. Blommorna är stämplade med vit färg och är sen embossade i heltäckande vitt.
Sen har jag klippt runt blommornas "ytterkant" så att kortet blivit blombladsformat längs kanten.
Gör man kortet på vitt papper skulle jag trycka blommor i någon ganska skarp färg. Det går även bra att fortsätta med kort och lägga till text eller dyl bredvid blommorna.

Inga kommentarer: