onsdag, maj 20, 2015

Strålning

Igår blev det så dags att få min första strålningsbehandling. Jag ska få strålning som smärtlindring mot smärtan från cancern i bröstbenet. Jag blev ganska nervös inför strålningen, vilket ju är ganska vanligt när jag ska göra något för första gången. 

Igår några minuter före 14.00 gick jag så ner till radiologavdelningen och satte mig för att vänta..... för att bara någon minut senare få återvända till mitt rum, eftersom de hade problem med maskinen. Så det blev ännu lite väntan men inte mycket, för ca 50 minuter senare var det dags.

Väl där fick jag ta av mig på överkroppen och lägga mig på britsen. Sedan ställde sköterskorna/teknikerna in maskinen utifrån mina tatueringar och alla konstens regler. Det var lite svårt att ligga stilla och inte "hjälpa till" när något skulle flyttas. När jag låg rätt så började de med att ta bilder för att verkligen se att allt var rätt inställt. När det var klart började det med en dos strålning underifrån, dvs jag hörde bara ett ljud. Sedan svängde maskinen runt och hamnade rakt ovanför bröstet och jag fick en längre dos (eller större kanske) ovanifrån. Det kändes egentligen ingenting men jag tyckte att det blev något varmare över bröstet. Det var tydligen ganska ovanligt att känna värme men vissa upplever det. Jag kan inte säga att värmen kom ifrån strålningen eller om det var maskinen som var lite varm. Sen var det klart, bara att klä på sig och gå tillbaka till avdelningen.

Jag har inte känt av nånting efter heller. De har varnat för att jag kan få lite mer ont de första dagarna men det är inte säkert och jag har inte känt något än. Nästa vecka ska jag få en dos till. Första sa de att jag bara skulle få en dos men strålningsläkarna hade bedömt att det skulle bli bättre resultat av två behandlingar.

Inga kommentarer: