fredag, maj 15, 2015

Inlagd

Sen i tisdags är jag inlagd på sjukhus igen. Det började med att läkaren (jag träffade i måndags) ringde på tisdag morgon. Han hade fått resultaten på några blodprov och upptäckt att allt inte stod rätt till. Det var obalans i elektrolyterna och jag behövde komma in på sjukhus för att få det åtgärdat. Så det var ju bara att äta frukost, packa väskan och bege mig mot akuten, dit läkaren dirigerat mig.

Väl på akuten tog de lite nya prover, EKG och fler blodprov, och jag fick dropp. Sen blev det en hel del väntan, nästan 8 timmar. Det här berodde inte på att de inte visste vad som skulle göras utan på att det inte fanns någon vårdplats innan dess. När jag väl fått en plats så var det på ett annat sjukhus.... Så vi hoppade in i bilen och åkte från Karolinska till Södersjukhuset och här fick jag till sist ett rum och en säng.

Förutom obalansen i elektrolyterna som läkaren ringde om visade det sig att jag hade blodbrist, förhöjt infektionsvärde som tydde på att något inte står rätt till. Så i onsdags fick jag ännu en blodtransfusion och så satte de igång en kur av intravenöst antibiotika. Jag fick också göra lungröntgen för att utesluta lunginflammation.

Förutom allt detta har de sett på bilderna ifrån datortomografin att jag fått små blodproppar i lungorna och en i hjärtat. Blodpropparna i lungorna sitter visst på "bra" platser. Men proppen i hjärtat har de idag undersökt närmare genom en ultraljudsundersökning. Jag har ännu inte fått veta vad resultatet av undersökningen är.

Idag har jag dessutom fått mina "tatueringar".... För att förbereda inför strålbehandlingen så fick jag imorse åka till radiologavdelningen. Där tog de några nya datortomografibilder och riktade in var precis jag ska strålas. Så de ritade på mig, tog bilderna och efter det "tatuerade" de in en prick på varje ställe för att nästa gång kunna ställa in maskinen exakt likadant. Så 3 minitatueringar har jag numera.

Inga kommentarer: