onsdag, mars 04, 2015

Min historia 6

I slutet av maj tog Radiumhemmet över min vård. Vi träffade en läkare och bara någon dag senare påbörjades cellgiftsbehandlingen. Vid mötet med läkaren pratade vi mycket om vilka cellgiftet jag skulle få och vad de har för biverkningar. Jag fick börja med en kombination av 2 cellgiftet som de kallade "kar pac" och som jag skulle få var tredje vecka. 
Någon dag efter läkarbesöket var det dags för den första behandlingen. Då åkte jag till Radiumhemmet och behandlingsavdelningen. Jag fick en infart i armen och genom den fick jag först mediciner för att motverka allergiska reaktioner och sen cellgifterna. Den här behandlingen tog ca fem timmar och sen fick man åka hem. Efter det har jag fått en subkutan venportal inopererad under skinnet så att de slipper sticka mig i armen varje gång.

Med jämna mellanrum utvärderades behandlingen av min ansvariga läkare. Vid utvärderingen i mitten av augusti såg allt ut att gå åt rätt håll, cancern hade minskat, men jag behövde några behandlingar till. Vid nästa utvärdering i oktober hade cancern spritt sig igen och det var dags att byta behandling. Då övergick jag till att få ett av  cellgifterna (paklitaxol) jag fått tidigare men nu varje vecka. Att få behandling varje vecka kändes ganska tufft men det är bara att "gilla läget". 

I januari hade vi ett nytt möte med läkaren och då bestämdes det att jag skulle byta behandling igen. Det beslutet byggde både på att den förra behandlingen slutat vara lika effektiv och för att rädda mina fötter, som tagit stor skada av cellgiftet. Så nu får jag ett cellgift som heter Topotekan och den behandlingen får jag var tredje vecka

Inga kommentarer: