torsdag, december 04, 2014

Operation

Ja så var det då dags för operationen. Jag lades in på Karolinska den 6 april och började förberedas inför operationen. Det togs en del prover och tarmarna skulle ju tömmas... :-/  
Så där låg jag på ett eget rum och funderade på vad som skulle hända och sprang på toa. En av sjuksköterskorna kom in och berättade lite om hur operationen skulle gå till. Det kändes bra att få veta lite om vad som skulle hända, även om det var lite. Det blev en ganska ensam eftermiddag och kväll men som tur är finns det mobiltelefoner. Så jag hann med att prata med flera kompisar om vad hände. Jag var väldigt glad att kunna prata med andra fastän jag satt där i ett ganska tråkigt sjukhusrum.

Nästa morgon väckte de mig vid 6-tiden. Då skulle jag duscha och byta om inför operationen. Strax före 8 rullades jag iväg till operationen. Sängen ställdes utanför operationssalarna och medan jag låg där kom läkaren som skulle operera (en av dem) och pratade med mig. Det var lugnande fast situationen borde varit väldig oroande. Jag är bara opererad 1 gång innan detta så nervös var jag ju.
Sen fick jag gå själv in till operationssalen och kliva upp på bordet. Där inne var det fullaktivitet och jag vet nog inte alls vad de gjorde, mer än förberedde. 
De skulle börja med att sätta in en ryggmärgsbedövning på mig och medan de gjorde det var jag vaken. Jag fick lägga mig på sidan och skjuta rygg så att läkaren kunde hitta rätt ställe att sätta in ryggmärgsbedövningsslangen. När det var gjort satte de på mig vad som såg ut som stora strumpor i tyg och en mössa som påminde om en tehuva. Jag måste varit väldigt snygg. 

Nästa sak jag minns är att jag vaknar som ur en dröm. Jag var fortfarande i operationssalen och klockan var ca 18.00. Flera sjuksköterskor (tror jag) jobbar fortfarande inne i salen. Sen rullas jag ut och lyfts över till min säng igen. Självklart har jag diverse dropp och slangar inkopplade. Sedan rullas jag iväg till uppvaket där jag får ligga över natten och de håller koll på att allt.

Inga kommentarer: