torsdag, november 27, 2014

Historien fortsätter 1

I mitten av mars tog alltså Karolinska över min vård. Det började med att vi (Kicki och Lisa var med) träffade den läkaren som skulle operera mig. För operation skulle det bli, förr eller senare. Men först ville de förstås ta en del prover och om det var möjligt ta en biopsi av tumören för att se vad den innehöll. Läkaren berättade, i den mån hon kunde, om hur operationen skulle gå till men poängterade att de inte riktigt kunde veta vad de skulle hitta. Hon gissade att operationen skulle ta mellan 4-17 beroende på vad de kunde se när de öppnat. För mig säger det en del om hur lite, trots tester och röntgen osv, läkarna ibland vet när de måste göra sitt jobb.

Efter det första mötet blev det en del undersökningar, ultraljud, datortomografi mm. Samtidigt planerades det för operation. Jag fick lära mig att ge mig själv sprutor och försökte förbereda mig för det som skulle komma, vilket ju inte är så lätt när man inte riktigt vet. Jag har bara opererats en gång förut så det var också lite oroligt. Mycket tankar på hur skulle jag må efter och vad skulle hända efter operationen snurrade i huvudet. Allt jag säkert visste var operation först, cellgift sen.

Sen fick jag till sist operationsdatum, den 7 april var det dags och jag skulle infinna mig på avdelningen dagen innan vid 12-tiden.

Inga kommentarer: