torsdag, november 20, 2014

Historien börjar

I början på mars tröttnade jag på att hosta. Då hade jag hållit på att hosta sen i slutet på januari och trots att jag just ägnat hela sportlovet åt att vila blev det inte bättre. Så jag skaffade mig en tid på vårdcentralen och läkaren lyssnade på lungorna och på mitt hostande. Hon tyckte inte det lät som lungorna var ansatta men till sist kom hon fram till att det måste vara lunginflammation och skickade hem mig med antibiotika. Jag skulle ta dubbeldos några dagar och sen komma på återbesök.Några dagar senare gick jag tillbaka och läkaren konstaterade att jag inte blivit bättre. Efter att ha gjort vad hon kunde- lungröntgen, blodprov osv, skickade hon mig vidare till St Göran.

På St Göran blev jag inlagd för fortsatt undersökning och satt på antibiotika intravenöst. I en vecka undersökte de vad det kunde vara för fel och vad mina värden (bl.a. högt infektionsvärde) kunde bero på. Det gjordes ny lungröntgen och en datortomografi förutom en massa blodprover och liknande. Jag visste ju redan innan detta att jag hade en cysta på höger äggstock, av endometriosen. Det här berättade jag självklart för läkarna och till sist började de undra om allt kunde hänga ihop på något sätt.
Datortomografin visade att cystan nu var en tumör och de kunde även se förändringar på andra ställen, men de kunde ju inte säga exakt vad tumören eller förändringarna var utan att ha tagit prov på den.
Här tog deras expertis slut och jag skulle lämnas över till Karolinska för fortsatt vård. 

Alltså var det bara att åka hem och vänta på att nästa sak skulle hända. På Karolinska var de dock snabba med att höra av sig och planera in vårt första möte, vilken var väldigt skönt eftersom jag gärna ville att allt skulle komma igång....

Inga kommentarer: