tisdag, februari 09, 2010

Avatar

Igår var jag och såg Avatar efter jobbet. Jag behövde tänka på nåt annat än jobb och vardag en stund och då var det här en bra film att välja.
Filmen handlar om Jake, en soldat som numera sitter i rullstol. Han får, trots sitt handikapp, chans att följa med till planeten Pandora som människan upptäckt och nu försöker bedriva gruvdrift på. Befolkningen på Pandora är ett folk som kallas Na´vi, de är blågröna människoliknande varelser. Människorna har skapat Avatarer (Na´vikopior), som människor kan "tankelänka" med och sen försöka lära känna Na´vifolket. Jake får en sån Avatar att "köra".

Första gången han är ute på uppdrag i djungeln på planeten, skiljs han ifrå de andra och stannar kvar. Där möter han en riktig Na´vi. Hon får senare i uppgift att lära honom om deras sätt att leva, deras seder och bruk- som självklart inte funkar så bra ihop med vad människorna tänkt sig.
.
Jag gillade filmen mer än jag hade trott att jag skulle göra och är väldigt glad att jag gick och såg den. Jag tyckte att den ofta var väldigt vacker och självklart var det mycket häftiga effekter. Jag gillade också tankarna kring att vi "civiliserade" folk inte alltid har rätt bara för att vi har nyare teknik, fler maskiner eller så. Ibland kan vi väl få för oss det... :)

Inga kommentarer: