söndag, juni 26, 2011

Efterrättstips

Till midsommarafton blev jag efterrättsansvarig... undrar hur det kunde komma sig?? Jo jag valde jobbet :) Men jag tänkte att det vore kul att göra något lite annorlunda... det är inget fel på de traditionella jordgubbarna och grädden men jag hade lust att göra nåt annat.
Det blev en Key Lime Pie med jordgubbar som var jättegod och dessutom lättlagad!
Så här kommer receptet:

Key Lime Pie med jordgubbar
Botten (till en pajform med diameter 24 cm)
14 digestivekex
1 tsk vaniljsocker
1 msk råsocker
75 g smält smör
1 msk kakao (vilket jag uteslöt)
Fyllning
4 äggulor
1 burk kondenserad mjölk (ca 400 g)
1 lime, saften
1 dl jordgubbspuré (mixade jordgubbar)
  1. Värm ugnen till 200 grader.
  2. Lägg kexen i mixern och mixa samman alla ingredienserna till botten.
  3. Bred ut smulorna i pajformen. Det ska vara kanter och botten  ;)
  4. Sätt in formen i ugnen i ca 5 minuter. Stäng sedan av ugnen, ta ut formen och låt den svalna något.
  5. Rör ihop äggulor, kondenserad mjölk, limesaft och jordgubbspuré.
  6. Häll upp smeten i formen och ställ in i ugnen på eftervärmen i ca 5-6 minuter.
  7. Låt pajen svalna och ställ den sedan i kylen ett par timmar, gärna över natten, för att stelna.
Sedan kan man gärna garnera med limeskivor och/eller jordgubbar.
Testa det här!! Jag kan verkligen rekommendera receptet- det var både gott och enkelt!

Inga kommentarer: