lördag, maj 28, 2011

Fredagsmys

Jag har lyssnat på en bok där huvudpersonerna, när andan faller på, har tjejkväll med hemlagad pizza. Det låter ju trevligt och gott så igår gjorde jag slag i saken och bakade pizza till middag. Det blev 2 smakvarianter, vilket betyder att jag inte har några problem med att fixa matsäcken på måndag.

Jag provade Leilas pizzadegs recept, från boken "One more slice". Det var ett enkelt och bra recept så det kommer jag använda igen, och detta trots att jag inte hade "rätt" sorts mjöl hemma.

Basic pizzadeg
15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5-6 dl vetemjöl special


  1.  Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt socker, salt och olja.
  2. Tillsätt durumvete och lite vetemjöl i taget och knåda degen i maskin i ca 10 minuter tills den är elastisk.
  3. Strö över lite vetemjöl och jäs under bakduk i ca 45 minuter.
  4. Sätt ugnen på 250 grader.
  5. Dela degen och kavla ut den tunt på mjölat bakbord.
  6. Lägg på önskad fyllning :)
  7. Grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter.
Leila har även ett pizzadegs recept med surdeg som jag är nyfiken på, men det får vänta till en annan gång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en surdeg på gång. Enligt Spanarna så är surdegen ett nytt surrogat för husdjur. - - man matar den och pysslar om den, ser till att den växer och mår bra!
Så surdegspizza nästa helg?
Kicki

Åsa sa...

Gärna för mig!