måndag, maj 23, 2011

Choklad och kolapaj

I fredags var jag hemma hos Micke på middag. Han delade upp lite arbetsuppgifter och av nån anledning åkte jag på att ordna efterrätt (yippi!). I vanlig ordning satte jag igång att leta recept, för det är ju fusk att använda nåt man provat på förut. Denna gång föll valet på en Choklad och kolapaj som serverades med jordgubbar och vispgrädde.
...och det blev gott så jag tänkte dela med mig av receptet!

Botten

60 gram osaltat smör
4 dl krossade digistivekex
3 msk florsocker med chokladsmak, eller vanligt - om man gör pajen utan choklad

Kolalager
400 gram kondenserad mjölk (sötad)
75 gram osaltat smör
1 dl råsocker flor


Chokladlager
200 gram mörk choklad, eller vit choklad om man vill
1,5 dl vispgrädde
2 msk mörkt muscovadosocker
40 gram osaltat smör


Tillagning
Botten:
1. Smält smöret
2. Kör digistivekexen i en matberedare till ett kexsmul, blanda sedan det smälta smöret med kexsmulet och florsockret (med eller utan chokladsmak).
3. Tryck ut kexsmulet i en form med löstagbar kant. Låt stelna i kylskåp.

Kolalagret:
4. Blanda kondenserad mjölk, smör och råsocker flor i en tjockbottnad kastrull och värm på svag värme till allt har smält.
5. Koka upp och koka därefter tills blandningen har tjocknat - cirka 8 minuter.
6. Låt svalna något innan fyllningen hälls i pajskalet. Ställ kallt tills kolan stelnat.

Chokladlagret:
7. Tryck sönder chokladen och blanda den med grädde, muscovadosocker och smör i en kastrull. Värm på svag värme tills allt smält till en jämn smet.
8. Låt chokladsmeten svalna något innan den hälls över kolalagret i pajskalet. Ställ kallt tills allt har stelnat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att du lagt ut receptet, så kanske du kan göra om det i sommar. Det låter gott, lite som mördegsdrömmar!! kicki

Åsa sa...

Jag har även lagt ner receptet i paketet som är på väg till dig.