onsdag, april 13, 2011

Choklad och kaffekaka

I måndags var jag igång och bakade. Jag skulle ha med mig fika till matttegruppen på jobbet.
Jag valde att svänga ihop det här:

Chokladkaka

150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen av plattan.
3. Rör i socker, kakao och vaniljsocker.
4. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet.

Sen rörde jag dessutom i ca 150 g mörk choklad (85%) som jag hade brutit i små bitar.

5. Bred ut smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter).
6. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Kakan ska vara lite lös i mitten och det kan finnas rinnande choklad av bitarna.

Smörkräm

115 g smör (som har fått stå framme och bli mjukt)
4-4,5 dl florsocker (jag använde rörflorsocker)
2 tsk vatten
+ eventuell smaksättning och/eller karamellfärg.

Jag bytte ut vattnet mot jättestarkt kaffe.

1. Vispa smöret fluffigt.
2. Tillsätt sockret lite i taget och fortsätt att vispa.
3. Avsluta med att vispa i eventuell smaksättning och färg.

Bred sedan ut smörkrämen över kakan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Åsa!

När kommer ni till landet i påsk?
Jag hoppas på att komma upp lite tidigare, kanske redan på tisdagen. Björn och Sebastian kommer senare på skärtorsdagen.
Ha det bra.

Tjo!
Lotta Bertolino

PS: Min mail
charlottalilja@gmail.com