onsdag, mars 09, 2011

The king´s speech

Ikväll var Kicki och jag på bio och såg The king´s speech. Om någon skulle ha missat vad den handlar om så- kung George VI (eller under den större delen av filmen är han prins) stammar. Hans stammande gör det svårt för honom att sköta sina uppdrag, som att inviga saker eller dylikt, särskilt eftersom man i Stor Britannien precis har börjat sända många tal i radio. Han har försökt få hjälp med sitt stammande av många "experter" men än så länge har inget hjälpt. När han träffar Lionel Logue (en talpedagog) får han prova många annorlunda övningar men även fundera över varför han stammar.
Filmen är stillsam och förs fram av dialogen mellan framför allt kungen och talpedagogen. Jag tycker att filmen var fantastisk men det är jag ju inte helt ensam om. Både Colin Firth och Geoffrey Rush gör jättebra jobb i sina roller. Mitt tips är definitivt- Se den!!

2 kommentarer:

agneta sa...

Skriver upp den på vill-se-listan!

Anonym sa...

Jag håller med, se den!
Kicki