tisdag, januari 08, 2008

Mycket ovanligt

Jag är vanligtvis inte så särskilt förtjust i soppor och därför var det lite underligt att jag idag fick för mig att laga soppa... "from scratch" dessutom. Det blev en sötpotatissoppa smaksatt med chili, vitlök och ingefära. Resultatet blev ganska kryddstarkt men gott.

Recept (ungefär)
* 1 gullök
* 1 vitlöksklyfta
* 1 selleristjälk
* 1 stor sötpotatis
* 1/2 chili
* 2-3 cm ingefära
* 1 l grönsaksbuljong
* kryddor (citrontimjan, salt, peppar)

Jag skalade och hackade/skivade alla grönsaker.
Först fräste jag lök, vitlök, selleri och timjan i olivolja. Sen hade jag i sötpotatis, ingefära och chili och rörde runt ordentligt innan jag hällde på buljongen. Efter det fick det koka under lock i ca 25 minuter.
När jag kände att sötpotatisbitarna var mjuka tog jag av kastrullen och mixade soppan slät med stavmixer. Sen smakade, kryddade och åt jag (med en klick keso i).

1 kommentar:

Anonym sa...

låter smaskigt!